معاینه ی قرنیه راهی برای پیش بینی و تشخیص زودهنگام نوروپاتی دیابتی

 2 مارس 2018 - یک مطالعه ی جدید نشان داد پزشکان می توانند با معاینه ی قرنیه از طریق یک میکروسکوپ ویژه، در عرض 10 دقیقه نوروپاتی یا تخریب اعصاب را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پیش بینی و تشخیص دهند.
محققان سوئدی می گویند این پیشرفت می تواند به تشخیص آسیب عصبی و یا نوروپاتی دیابتی در مراحل اولیه کمک کند، بنابراین درمان سریعتر آغاز شده و از آسیب بیشتر جلوگیری می گردد.
در این تحقیق 82 فرد مبتلا به دیابت و بدون دیابت ازSkelleftea در شمال سوئد شرکت داشتند. دانشمندان دانشگاهUmea چشم های این افراد را با استفاده از میکروسکوپ ویژه ای که چگالی عصب قرنیه را نشان می دهد، معاینه نمودند. نتایج این معاینات نشان داد که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چگالی عصب قرنیه کمتر از افراد بدون دیابت است و هر چهمدت زمان ابتلا به دیابت نوع 2 طولانی تر باشد کاهش تراکم این عصب نیز بیشتر است.
این روش جدید، که در آن تصاویری 3 بعدی از اعصاب قرنیه تهیه می شود حاصل تلاش محققان سوئدی، آلمانی، ایتالیایی و نروژی است.محققان اعلام کردند اولین بار است که از این روش برای سنجش میزان آسیب عصبی در افراد مبتلا به دیابت استفاده شده است.
یک برنامه ی نرم افزاری که تجزیه و تحلیلی اتوماتیک ارائه می دهد، برای کمک به متخصصان مراقبت های بهداشت عمومی، جهت پیگیری تولید شده است.
پروفسور Rolandsson، نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: در حال حاضر هیچ درمانی برای نوروپاتی وجود ندارد و تشخیص زودهنگام تغییرات در اعصاب یک مزیت محسوب می شود، بنابراین روش جدید معاینه ی اعصاب قرنیه، یک روش تشخیصی سریع، مطمئن و ارزشمند است.
درمانی فوری برای اختلال عملکرد عصب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما کنترل بسیار خوب قند خون، شانس بهبود آسیبهای جزئی و جلوگیری از آسیب بیشتر اعصاب را افزایش می دهد.
کنترل بسیار خوب قند خون برای افراد مبتلا به دیابت امکان پذیر است.برنامه ی کم کربوهیدرات یکی از روشهای کنترل خوب قند خون است که تاکنون هزاران نفر از مردم توانسته اند با اجرای آن سطح قند خون خود را کنترل کرده و وابستگی خود به داروها را به حداقل رسانند.
یافته های این مطالعه در مجله "Investigative Opthalmology and Visual Science" منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/eye-opening-study-reveals-cornea-exam-could-predict-diabetic-neuropathy-95452836.html